Reizen

Correcte en up-to-date informatie kan u terugvinden op de website van de FOD Buitenlandse Zaken via www.diplomatie.belgium.be.

Wanneer u gaat reizen, zijn er meestal 3 mogelijkheden:

1. U heeft uw laatste vaccin minstens 2 weken voor vertrek gehad. U dient meestal niet getest te worden. Uw vaccinatiecertificaat kan u terugvinden via de CovidSafe-app. U kan dit certificaat ook opvragen via www.covidsafe.be of via het nummer 078 78 78 50.
  2. U testte in de 180 dagen voorafgaand aan uw vertrek positief op COVID19. U dient meestal niet getest te worden. Uw herstelcertificaat kan u terugvinden via de CovidSafe-app.
  3. U valt niet onder één van de twee bovenstaande categorieën. U dient mogelijks getest te worden.
    • Algemene reisadviezen, – voorwaarden en informatie kan u vinden op de website van de FOD Buitenlandse Zaken via www.diplomatie.belgium.be.
    • Een CTPC-code (betalend of gratis) dient u zelf aan te vragen op www.mijngezondheid.belgie.be. U dient zich aan te melden met uw identiteitskaart en kaartlezer of via de itsme-app op uw gsm. Let op, de code is maar 10 dagen geldig. Vraag deze dus ook niet te vroeg aan.
    • Deze code kan u dan gebruiken om een afspraak te maken voor een test. Hiervoor kan u onder andere terecht op het Coronapunt in Mechelen (Liersesteenweg 435, 2800 Mechelen) via www.coronapuntmechelen.be.

Voor algemene informatie over het COVID-certificaat kan u steeds terecht op www.covidsafe.be.

Vaccinatie COVID19

Wij bevelen iedereen, ook zwangere vrouwen, sterk aan zich te laten vaccineren tegen COVID19. De voordelen van elk vaccin wegen namelijk sterk op tegen de mogelijke, zeldzame bijwerkingen (o.a. bloedstollingsstoornissen).

Het is dan ook niet mogelijk te kiezen welk vaccin u krijgt, noch kan de huisarts attesteren dat u een bepaald vaccin niet mag krijgen. Een voorgeschiedenis van trombose of longembolieën is geen reden om u niet te laten vaccineren. De risicofactoren voor een klassieke trombose of longembolie vergroten de kans op bloedstollingsstoornissen niet.

Symptomen COVID19

Patiënten met symptomen die kunnen passen bij COVID-19 mogen niet naar de praktijk komen.

Heeft u één van onderstaande symptomen, gelieve dan geen afspraak online te boeken maar eerst telefonisch contact op te nemen met uw arts.

• Koorts
  • Keelpijn
  • Hoesten
  • Kortademigheid
  • Pijn op de borst
  • Plots smaak- of geurverlies
  • Vermoeidheid
  • Spierpijn
  • Neusloop
  • Waterige diarree

Wanneer u geen van deze symptomen vertoont, mag u een afspraak online boeken.

Mondmasker verplicht in de praktijk.

Bedankt voor uw begrip.